Menü Bezárás

EFOP-1.3.9 -17-2017-00106

Rövid beszámoló

Iskolaközpontú helyi együttműködések támogatása Tetétlenen
EFOP-1.3.9-17-2017-00106EFOP-1.3.9-17-2017-00106
Kedvezményezett: Berettyóújfalui Tankerületi Központ
Projekt címe: Iskolaközpontú helyi együttműködések támogatása Tetétlenen
Projekt azonosító száma: EFOP-1.3.9-17-2017-00106
Támogatás összege (Ft): 49,48 M Ft
A támogatás mértéke: 100%.
A projekt megvalósítás időtartama: 2017.10.31.- 2019.12.30.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg.
A tetétleni Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI Zichy Géza Tagiskolájában megvalósult projekt fő célja, hogy javuljon az iskola, az ifjúsági civil szervezetek, és a helyben életképes gazdasági szereplők együttműködése és a társadalom felé történő nyitási képességük, növekedjen a településeken elérhető, az egész életen át tartó tanuláshoz kapcsolódó informális és nem formális tanulási lehetőségek, továbbá közösségi programok száma és választéka, erősödjön a településen élők – különösen a fiatalok és a fiatal felnőttek – társadalmi aktivitása. a társadalmi együttműködés erősítése.
A projekt részcéljai:
1.    Javuljon az iskolák, az ifjúsági civil szervezetek és a helyben életképes gazdasági szereplők
             együttműködése és a társadalom felé történő nyitási képességük.
2.    Növekedjen a településeken elérhető, az egész életen át tartó tanuláshoz kapcsolódó informális
             és nem formális tanulási lehetőségek, továbbá közösségi programok száma és választéka.
3.    Erősödjön a településen élők – különösen a fiatalok és a fiatal felnőttek – társadalmi aktivitása.
4.    Növekedjen az önkéntes tevékenységet végzők száma.
5.    A létrejövő ifjúsági tevékenységek által erősödjön a vidék helyben megtartó ereje, a tartós   
            elvándorlással szembeni védekezőképessége.

Az iskolának nagy szerepe van Tetétlen település kulturális életében, illetve fejlődésében.

A projekt célcsoportja: az iskola tanulói, bevont együttműködő civil szervezetek, települési intézmények, szülők, meghívott vendégek, akiknek a közvetlen közreműködése révén növekszik a településen elérhető, az egész életen át tartó tanuláshoz kapcsolódó informális és nem formális tanulási lehetőségek száma, továbbá a közösségi programok száma és választéka, ezáltal erősödik a településen élők társadalmi aktivitása.

Az iskola pedagógiai programjához kapcsolódó tanórán kívüli tevékenységek megvalósítása a köznevelési intézmény tanulóin kívüli célcsoportok aktív bevonásával, illetve az iskola pedagógiai programjában nem szereplő, a helyi civil szervezetek által kezdeményezett tevékenységek a köznevelési intézmény tanulóinak aktív bevonásával történt meg.
A fejlesztés eredményeként 2018. május 2-val megkezdődött a szakmai munka, foglalkozások, események, rendezvények tartása. A megvalósítás időszakában 5 kötelező elem valósult meg.

Kötelezően választható tevékenységek közül az alábbi tevékenységeket valósítottuk meg:
    Természetismerethez, környezeti felelősségvállalás elmélyítéséhez köthető tevékenységek előkészítése és megvalósítása

A Természetismerethez, környezeti felelősségvállalás elmélyítéséhez köthető tevékenységek kapcsán  a gyermekek közelebb kerülhettek  a természet szeretetéhez és elgondolkozhattak azon, hogy a természet megóvása nem csak egy közösség, hanem saját egyéni felelősségük is. A foglalkozások tartalmuk szerint előzetes tematika alapján felölelték a környezetvédelmet, a hulladékgazdálkodást, az energiatakarékosságot, a közvetlen iskolai környezetük zöldebbé tételét. Szakkör formájában valósítottuk meg 18 hónapon keresztül 1 csoportban.   


    Hagyományőrző tevékenységek előkészítése, megvalósítása

A hagyományőrző szabadidős tevékenység tartalma szerint elősegíti a különböző települési, népi szokások, hagyományok megismerését az identitás tudat kialakulását a közösség hagyományainak továbbvitelét. A hagyományőrző foglalkozásokat szakkör formájában valósítottuk meg 18 hónapon keresztül 1 csoportban. A hagyományőrző tevékenység előre megtervezett tematika szerint kapcsolódott a magyar hagyományokhoz, ünnepkörökhöz is, illetve az adott életkorra jellemző érdeklődési körökhöz.


    Egészséges életmódra neveléshez köthető tevékenységek előkészítése és megvalósítás

Az egészséges életmódra való nevelés bekapcsolódik az iskola mindennapi életébe, tevékenységébe. Az iskolai közösség a szocializáció egyik elengedhetetlen színtere, ennek köszönhetően lehetőségünk van az egészségtudatos készségek fejlesztésére, helyes szemléletmód kialakítására. Havi szakkör formájában 18 hónapon keresztül, 1 csoportban került megtartásra.  A foglalkozások során az egészséges életmód, az egészséges táplálkozás és a mozgás fontosságának, rendszerességének ismertetése jelent meg előre meghatározott tematika szerint. Fontos cél volt a tanulók egészségtudatos attitűdjének formálása, fejlesztése.

    Sporttevékenységek előkészítése és megvalósítása

Alapvetően mindenki szeret mozogni és szüksége is van a mozgásra. Ez a tézis a gyerekek esetében különösen hangsúlyosan kell venni. Célunk volt, az egészséges életmódra nevelés kapcsán annak az igénynek a kialakítása, hogy a projektbe bevont személyek ismerjék meg az életkoruknak megfelelő mozgásformákat, az egészségvédelem legfontosabb területeit. Mivel a gyerekek szeretnek mozogni, olyan mozgásos játékok, formák kerültek bemutatásra, ami aktívan megmozgatta minden testrészüket és felnőtt korban is tovább folytathatók. Sportdélutánokat, sportesemények szerveztünk 18 hónapon keresztül havi rendszerességgel.


Konzorciumi partner: A Bihari Népművészeti Egyesület. Konzorciumi együttműködés keretében a  tanulók részt vehetettek kézműves foglalkozáson.  A Bihari Népművészeti Egyesület (konzorciumi partner) a megvalósítás helyszínén 4 kézműves foglalkozást tartott.
Együttműködő partnerek:
    Aranynap Egyesület – projektben vállalt szerepe: Az egyesület közreműködik a projekt során a családok bevonásával az iskolában szervezett programokon.  A projektben betöltött szerepe: Hagyományőrző tevékenységek előkészítése és magvalósításánál történő közreműködés.
    Kaba Város Polgárőr Egyesület- projektben vállalt szerepe: Sporttevékenységek előkészítésében és megvalósításában történő közreműködés, mely során a település lakosainak egy olyan rétege kerül bevonásra, akik a mindennapi munka mellett önkéntesen ellátják feladataikat a közösség érdekében, a felelősségteljes életmódjukkal példát mutatnak a felnövekvő generáció számára.

    Zichy Géza Óvoda – a projektben vállalt szerepe: a családok bevonása az iskolában szervezett programokba, Sportesemények és Egészséges életmódra neveléshez köthető tevékenységek előkészítése és magvalósításánál történő közreműködés.

Több, külsős szolgáltató által megszervezett és megtartott esemény színesítette a szakmai programunkat:

    Sportrendezvények
A rendezvények által, szakemberek bevonásával céltudatosabb eredményeket érhetünk el. Célunk volt, az egészséges életmódra nevelés kialakítása, a projektbe bevont személyek ismerjék meg az életkoruknak megfelelően az egészségvédelem legfontosabb területeit. A gyerekek számára olyan mozgásos játékok, formák kerültek bemutatásra, ami aktívan megmozgatta minden testrészüket.

    Pszichológiai rendezvények
A foglalkozások segítségével lehetőség nyílt saját maguk és társaik mélyebb megismerésére, pozitív szemléletük erősítésére, kortárs kapcsolatok fontosságára való figyelemfelhívásra. Olyan játékos feladatok voltak, ahol együtt kellett működniük, ezáltal erősödött a csoportok kohéziós ereje. Célja volt a foglalkozásoknak a közösségi fejlettségi szint megismertetése mind önmaguk felé, mind a gyerekeket tanító pedagógusok részére. Életkori sajátosságok figyelembevételével történt a feldolgozandó témák kiválasztása. Útmutatást kaptak arra vonatkozóan a szakember segítségével, hogy a későbbiekben milyen magatartásformák szükségesek a XXI. században akár magánéletben, akár a munka világát illetően. Fontos témák voltak a káros szenvedélyek, káros szokások, internet hatásai. Preventív célzattal fogalmaztak meg a résztvevők megoldási lehetőségeket.

    Kézműves rendezvények
A kiérkező kiváló szakemberek a gyermekek életkori sajátosságainak figyelembevételével készítették el közösen többféle természetes anyag felhasználásával az előre megtervezett tematika szerint.  Az elkészített játékokat, használati tárgyakat a gyerekek magukkal vihették, mely kétszeres élményt is nyújtott számukra, hiszen az alkotás öröme mellett tulajdonosai lettek ezen daraboknak. A közös alkotás, beszélgetés sikerélményt adott, a tevékenység közepette javult a résztvevők  kommunikációs képessége együttműködési képessége.
    Színházi rendezvény

A színház házhoz megy program keretében, az iskolai nevelő-oktató munkát kiegészítve bevonhattuk diákjainkat a színház világában. Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulóink nem jutnak el művészeti programokra, csak az intézményünk jóvoltából. Az élmények fokozására a gyerekek bevonásával szerettünk volna élményt nyújtani interaktív módon. Olyan előadótechnikát láthattunk, mely sokszor elmosta a határt a színész és nézőtér között, ezzel biztosítva, hogy a résztvevők a legnagyobb mértékben alakíthassák az eseményeket és kialakíthassák saját véleményüket az adott témához kapcsolódóan. Ennek rendkívül jó helyszínt biztosított az iskola épületének kiváló adottsága, ahol a földszinti aulára mintegy karzat néz le az emeleti körfolyosó. Látni és láttatni kell a gyerekeket, erre fel kell készíteni tanulóinkat. Erre kiválóan alkalmas volt egy olyan iskolai rendezvény, mely nem a megszokott módon, nem a szokványos technikával került megvalósítására. Ezt az élményt fokozta, hogy ismerős filmek betétdalait, musical részleteket, rajzfilmslágereket és hagyományos karácsonyi dalok feldolgozásait énekelhették együtt gyermekeink, pedagógusaink az előadóművészekkel együtt.

    Művészeti nap

A programok két helyszínen zajlottak az általános iskolában valamint a Faluházban .A Faluház helyszínére a megfelelő akusztikai feltételek miatt volt szükség.  Első előadóként a  Trio Consort vonóstrió  és Dorcsin  Attila    harsonaművész előadása zajlott a iskola aulájában,  „Hangszersimogató” és Meséskoncert címmel. Ez után következett a „hangszersimogatás ”a gyerekek a kezükbe vehették, kipróbálhatták a hangszereket, melyeket több méretben is magukkal hoztak az előadók. A következő órában a tanulók két csoportban kaptak lehetőséget, a legkisebbek kézművesfoglalkozás keretében gyöngyfűzéssel foglalatoskodtak az iskola egyik tantermében, a nagyobbak a Faluházban interaktív énekórán vettek részt. A KONZI TOUR program keretében Pákai Petra és Cséry Zoltán a komolyzene és a könnyűzene sajátosságaival ismertették meg a gyerekeket Komolyról Könnyedén Könnyűröl Komolyan. A harmadik előadásként a Valcer Táncstúdió táncosainak zenés produkciója következett. Először látványos táncbemutatót tartottak, ahol minden tánchoz más-más hozzáillő jelmezben léptek fel. Utána következett a közös tánctanulás, amely minden résztvevőt megmozgatott a legkisebbektől a szülőkig egyaránt.

    Egész napos komplex családi nap

A Családi Nap az iskola udvarán kerültek megrendezésre
A színpadon egymást követték a fellépők a nap folyamán négyen.
Első vendégként a Libavonat zenekar énekese interaktív énekes produkcióval szórakoztatta a legkisebb gyerekeket. Őt követte Koroknai Árpád debreceni énekes ismert rock slágerekből álló egyvelege. Harmadik fellépőként (ebéd után) Kiss Alexandra műsorával folytatódott a színpadi produkciók sora, aki Ébredj fel Rockandrólia nevű műsorát adta elő, csupa ismert rocki slágert hallhattunk. Az ismert dallamok a szülők és a nagyszülők számára is kedvesnek bizonyultak, még táncra is perdültek. Negyedikként a Super Troupers formáció Retro magyar slágereket énekelt. Zárásként Oláh Gergő lépett a színpadra, ő volt a nap sztárvendége. Az énekes produkciók közben Oláh Gergő megszólította a nézőket és a családi élet fontosságáról, a felelősségről, az etnikai hovatartozás elfogadásáról folytatott közvetlen beszélgetést a hallgatósággal.
A színpadot, annak felállítását és a hangtechnikát, az azt kezelő szakemberekkel, a szolgáltató biztosította.
A színpadi műsorok mellet párhuzamosan nagyon sok programelem várta a családokat: ugrálóvár, élő csocsó, kis állat simogató, zöldség szobrászat, arcfestés, kézműves foglalkozás, étkezési tanácsadás.
Az egész napos programhoz étkezést is biztosítottunk. 13 órától volt ebéd, ahol a helyiek által készített babgulyás és meggyespite volt a menü. Az uzsonnát a Tetétleni Nagyik készítették a 8.-os lányokkal közösen golyózták a kókuszgolyót, melyhez frissítőként limonádé is készült.
A színes program kínálatban minden érdeklődő és minden korosztály tartalmas elfoglaltságot találhatott magának.

    Óvoda-iskola átmenet

Az Óvoda- Iskola átment programja az iskola tornatermében került megrendezésre, a rendezvényen részt vettek az alsó tagozatos tanulóink és óvoda Mici Mackó Csoportja. Az óvodásokat az óvónőkön kívül érdeklődő szülők is elkísérték. A tanulók felügyeletében közreműködtek az iskola pedagógusai.
Az Aqua Manó Party interaktív programja zajlott, melynek elemei: közös torna, zumba, zenei kvízjáték, ügyességi és sorversenyek, melyben a kisebbek megismerkedtek; a nagyobbak elmélyíthették a tudásukat  különböző sporteszközök használatában.
A rendezvény során kézműves foglalkozás is zajlott.

    Kisebbségi kultúrák megismertetése

A multikulturális nevelés a nevelés azon területeként definiálható, amelynek fő célja egyenlő nevelési-oktatási lehetőségek biztosítása a különböző  etnikai és kulturális csoportokhoz, különböző nemekhez és szociális osztályba tartozó diákok számára, a társadalmi együttműködés erősítése. A multikulturális nevelés figyelembe veszi a sokszínű, sokféle kulturális háttérrel rendelkező társadalomban megfogalmazódó eltérő igényeket, szükségleteket. Más-más szokások, kinézetek, ételek, italok, divat, kulturális különbségek jellemzik a különböző nemzeteket, csoportokat. Előadások által ezekkel az új ismeretekkel kell gazdagítani a gyermekek tudását, érzelmi világát, ítélőképességeit. Az előadásokon megismerkedhettek a gyerekek a görög és bolgár nemzetiség szellemi és  kulturális örökégével, tradicionális ételekkel, földrajzi adottságokkal. Az új ismereteket szívesen, nagy érdeklődéssel fogadták a gyerekek, mellyel gazdagítani a gyermekek tudását, érzelmi világát, ítélőképességét.

Továbbképzésen való részvétel a szakmai innováció érdekében
Az intézményből négy pedagógus ismerete gyarapodott a Környezeti fenntarthatósági ismeretek és a
 Digitális írástudás témakörben továbbképzés jóvoltából a projekt részeként.

Program megvalósítási formái:
    foglalkozás
    sportresemény
    rendezvény

A tevékenységek során élményszerű foglalkozásoknak, sporteseményeknek, rendezvényeknek voltak részesei tanulóink, a családok, a bevont partnerek. A projekt sikeres megvalósulását 10 önkéntes és 2 fogyatékkal élő segítette.
A projekt figyelmet fordított a családok tevékeny bevonására, és arra, hogy a köznevelési továbbá civil és gazdasági, szereplők mellett  az értékalapon működő csoportok is megjelenjenek a tevékenységek megvalósítói, illetve a konstrukció fejlesztendő célcsoportja között.
A Berettyóújfalui Tankerületi Központ nyertes pályázata, a tervezett tevékenységekkel azt kívánta elérni, hogy a tanulók mellett a település egész közösségének támogatást nyújtson az egész életen át tartó tanulásban való részvételhez, hozzájáruljon a tanulói sikeresség, továbbá a munkaerő-piaci kompetenciák megszerzéséhez, elmélyítéséhez.
A pályázat keretén belül kiszállításra kerültek sporteszközök, szakmai eszközök, informatikai eszközök, virágos növények, facsemeték, kerti szerszámok. Az iskolánk valamennyi tanulója részt vett valamelyik rendezvényen, sporteseményen vagy foglalkozáson.
 A szakmai megvalósításba 11 pedagógus került bevonásra.

A tevékenységek megvalósításának fő helyszíne:

Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Zichy Géza Tagiskolája
4184 Tetétlen, Kossuth u. 55.

További helyszín: Tetétlen Faluház

A projektünk hozzájárult Tetétlen településen működő köznevelési intézményeiben a formális oktatás, formális és nem formális eszközökkel történő gazdagításához, a települések közösségesedéséhez (a meglévő közösségek fejlesztése, hálózatos működésük elősegítése), az ifjúsági szereplők társadalom és egymás felé való nyitásának serkentéséhez, illetve a gazdasági szervezetek bevonásával– elősegítve a települések megtartó erejének növelését.

12
34
56
78
910
1112
1314
1516
1719
2021
2223
2526
2628
2829
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support